Pisząc recenzję książki, filmu, przedstawienia etc. należy pamiętać o podstawowym elemencie – czasie, jakiego używamy. Jest to najczęstszy błąd maturzystów, którzy potrafią napisać piękne wypracowanie, ale niestety w czasie przeszłym, za co tracą mnóstwo punktów....musimy więc pamiętać, że RECENZJE PISZEMY ZAWSZE W CZASIE PRESENT SIMPLE, czyli teraźniejszym,. Oczywiście, jeśli trafi się jakiś czasownik, którego trzeba użyć w czasie present perfect albo continuous, to nie ma sprawy, ale trzeba to zrobić umiejętnie. Jednakże podstawowe czynności są zawsze w present simple.
Wygląda to tak:
Film opowiada o dziewczynie z Nowego Yorku – The film tells a story of a young girl from New York.
Książka dotyka problemu głodu w Afryce – The book touches the problem of famine in Africa.
Kiedy poznajemy głównego bohatera, ma on 10 lat – When we first meet the main character, he is 10.
Z czego powinna składać się recenzja?
1. Przedstawienie tytułu i autora dzieła, o którym piszemy.
2. Przedstawienie ogólnego zarysu problemu, jakiego dzieło dotyka.
3. Przebieg akcji – w czasie present simple.
4. Nasza opinia.
5. Nasze własne przemyślenia, refleksje.
Ad. 1 - Powieść autorstwa Emily Bronte....
– The novel by Emily Bronte….
“Titanic”, film w reżyserii Jamesa Camerona….
“Titanic”, the movie directed by James Cameron….
Ad.2 - Wichrowe wzgórza”, książka autorstwa Emily Bronte porusza problem miłości, panujących w danej epoce konwenansów, tradycji i zemsty.
„Wuthering heights”, the novel by Emily Bronte touches the problem of love, social conventions, tradition and revenge.
Ad. 3 – Kiedy poznajemy głównego bohatera, ma on 10 lat – When we first meet the main character, he is 10.
Ad. 4 - Książka wywarła na mnie ogromne wrażenie – The book impressed me a lot.
Ad. 5 – Czytając ją, miałam wrażenie, że znam główną bohaterkę i doskonale rozumiem jej postępowanie.
Reading it, I felt like I knew the main character and I totally understood her behaviour.
UWAGA – pisząc pracę pisemną nigdy nie używamy skrótów, ale pełnych form –
Nie ‘don’t’, ale DO NOT!
Nie ‘I’m’, ale ‘I am’.